Wednesday, February 13, 2008

陳心田: 醫食住行之醫篇

加中時報 05-01-2008

轉眼到了2008年,筆者希望在送舊迎新之際推出一系列的文章,回顧與展望我們在醫、食、住、行四大民生?疇的發展。今次以加國醫療服務表現的分析打頭陣。醫療一向是本國社會非常重視的議題。有別於其他完全透過市場交易的服務,醫療服務被國民普遍認為是較基本的個人需要。無論是衛生法及現行政策,背後的精神不離加拿大公民及移民均可以獲得適當及適時的醫療服務,且不會因財政困難而被拒諸門外。不過在缺乏私營醫療服務的配合下,不少患病人仕飽受輪候之苦,情況已經令人慘不忍睹!著名的菲沙研究所(The Fraser Institute)早於1988年開始制作病人輪候時間的量度(“Waiting Your Turn”研究報告),當時已經有跡像顯示醫院輪候時間問題嚴重。事實上,量度輪候時間對了解醫療系統的運作甚為重要,更可以提醒有關當局那些環節急需尋找解決之道。根據菲沙的報告,2007年加拿大在手術及其他治療的服務(surgical and other therapeutic treatment)平均輪候時間竟長達18星期。至於卑斯省的情況則更為嚴重,輪候時間竟長達19星期。另一方面,加拿大人輪候精神科服務(psychiatric treatment)的時間亦接近19星期,而卑詩省以20星期再度超越平均水平!這些驚人的數字在在反映著由公營單一主導的體制存在缺失。本國奉行的政策,對於包括有需要但欠缺經濟能力的一群給予醫療的保障,是既可敬又寶貴的理念。唯環境改變,過去成功之道在今天實有檢討的必要。我們渴望加拿大政策制定者及政黨在改良現行醫療制度安排的同時,除了繼續從醫學層面考慮排隊輪候,更要多從個人層面考慮相關的問題。筆者聽過一則令人心酸的個案--一位中年女士在輪候手術期間,由於要靠賴藥物止痛,終於在長時間的等侯過程中沾上了藥癮。過份強調「平等」而讓貧富病人一同輪候受苦,難道是大家樂見的?惟願2008年聯邦及省級政府可以容讓私營服務更多參予,雙軌並行--此舉實為減低輪候時間並讓病人較易獲得適時服務的良方。

1 comment:

Kempton said...

Dear Wallace,

The "waiting time" argument is an often used one but I think what we should focus is get our system to be more efficient and reduce the waiting time to a more acceptable level.

It will take a lot (I mean *a lot*) of convincing for me to consider the U.S. HMO system. I doubt rational Canadians want to give up our health care system in exchange for one where your health insurance coverage can be canceled (for technical reasons) precisely when one gets sick, to name just one problem.

Of course, there are problems in the Canadian system but I can live with them. Not the ones in the US.

Regards,
Kempton

P.S. Like the wise business thinker Henry Mintzberg suggested, Canada is a country that should not work in theory but it works in practice. (smile)
Here is an MIT talk that I hope your readers will enjoy, "Managers Not MBAs: Debating the Merits of Business Education",
http://mitworld.mit.edu/video/302/